Bila je Badnja noć. Oko deset sati navečer zazvonio je telefon. Zvao je čovjek, treba jednu posebnu knjigu koje je njegovo dijete poželjelo pod bor.
Knjiga je o pingvinima, nismo je imali. Ali, bio je uporan, mora dobiti tu knjigu do ponoći. Što smo mogli drugo nego dati sve od sebe i krenuti u potragu. I nabavili smo je. Gdje? E, pa ne mogu sad sve razotkriti. Uglavnom, dijete je poželjelo tu knjigu u devet, deset sati navečer, a otac mu ju je do ponoći stavio pod bor. Došao je k nama, ostavio nevjerojatno velike novce za tu knjigu. Bio je oduševljen što smo je uspjeli pronaći pa je i do danas ostao naš kupac. Da, kad malo bolje razmislim, to je bilo nešto najluđe što nam se dogodilo. Bilo je turbulentno, ali ispunili smo želju kupcu.
To su Mirjana Vulić Šaldić i Ramiz Šaldić, supružnici iz Zagreba koje, osim bračnih zavjeta, veže i jedno posebno mjesto – njihov nevjerojatni antikvarijat i knjižara "Zuzi shop". Vjerni, pa i oni kupci "nenamjernici", znaju da oni ne ispunjavaju njihove male književne "hirove" samo za Božić ili neke druge posebne prigode, kao što sugerira Mirjanina priča s početka teksta.
I zato ne čudi što su u nedavnom izboru Ministarstva kulture i medija za najbolju knjižaru u 2023. godini, u konkurenciji 36 knjižara iz 11 gradova iz cijele Hrvatske, upravo oni dobili najviše glasova publike, a oduševili su i stručno povjerenstvo koje je u obrazloženju "Zuzi shop" nazvalo "ugodnim mjestom za zaljubljenike u knjige" i "malom oazom mira i čitateljskoga užitka". To im je donijelo titulu najboljeg antikvarijata i samostalne knjižare u 2023. godini.
Fantastičan uspjeh za jedno malo, privatno čudo koje će uskoro proslaviti sasvim mali jubilej, pet godina postojanja.
– Puno puta došli smo gotovo do dna. Najprije korona, pa rat u Ukrajini koji se odrazio na enormna poskupljenja. Ali uvijek smo se nekako dizali poput feniksa i išli dalje. Ljubav prema ovome što radimo i naši kupci nas podižu. Ova nagrada koju smo dobili zahvaljujući i njihovim glasovima, ti osjećaji, to se ne može riječima opisati. To je nešto neopisivo i nezamjenjivo, najveća nagrada za sav trud koji smo uložili i na tome im hvala. Dobili smo najljepši božićni poklon – vrlo je emotivna Mirjana dok komentiramo nagradu Ministarstva kulture i medija, čiji je pisani oblik dobio primjereno mjesto u njihovoj "oazi mira".
U "Zuzi shop" u Zagrebu teško je slučajno nabasati. Daleko od gradskog šušura, u kvartu Špansko u zapadnom dijelu grada, tamo gdje će vas prije odvesti grandiozne svjetleće reklame obližnjih šoping-centara nego potraga za omiljenim štivom. O njima ćete prije čuti "usmenom predajom", ali jednom kada prođete kroz ta ružičasta vrata, sjetit ćete se zašto je počela vaša neraskidiva ljubav prema knjigama. A onda i prema "Zuzi", formalno kvartovskom shopu koji krupnim koracima prekoračuje te granice.
– Znate li prema kome su naš antikvarijat i knjižara dobili ime? Mojoj majci, pasioniranoj zaljubljenici u knjige koja nas je prerano napustila i iza koje je ostala biblioteka od dvije-tri tisuće knjiga. Njezina me smrt jako pogodila, bila sam baš depresivna, razmišljala što i kako dalje. Moj muž, moj najveći oslonac i potpora, u jednom trenutku je rekao: "Hajde, kad toliko voliš knjige, otvori svoju knjižaru!" I tako je krenulo, nekako čudnim putem – sa sjetom se prisjeća Mirjana, koja je, kaže, po zanimanju trgovac "i čitav sam život radila u svim mogućim branšama, od odjeće, obuće, do hrane i neprehrane". Kad kaže da je sve krenulo "nekako čudnim putem", reći će, to je zato jer je, zahvaljujući sredstvima za samozapošljavanje, prije ostvarenja sna o vlastitoj knjižari i antikvarijatu najprije krenula s – web-knjižarom koja je i danas "u pogonu".
– Nisam se odmah usudila otvoriti prostor s knjižarom jer nisam bila sigurna hoće li to imati odjeka, osobito u ovom dijelu kvarta. Bilo je tu straha, i svašta nešto. Nas su, zapravo, naši web-kupci počeli nagovarati da otvorimo antikvarijat. Znate, kupci knjiga su specifični, oni vole taj doticaj s knjigama, s ambijentom, vole s nama razgovarati licem u lice – govori nam Mirjana.
Znamo, kažemo, dok s njom lagano ispijamo kavicu za ugodnim stolićem u knjižari. Ne, nije to naš privilegij, svatko tko svrati u ovaj kutak pretrpan knjigama može ovdje popiti kavu, zaustaviti vrijeme dok za stolom prelistava neki od izabranih naslova.
Uglavnom, Šaldići su ubrzo naišli na natječaj za najam prostora u vlastitoj zgradi u kojoj žive. Bilo je malo "cajtnota" i borbe, ali uspjeli su doći do njega i ondje najprije otvoriti antikvarijat. Pa je stigla korona. Kada su krenuli radovi za otvaranje knjižare odmah u prostoru do antikvarijata, buknuo je rat u Ukrajini. Troškovi za uređenje su se udvostručili.
– Trebalo je puno odricanja, ali malo-pomalo počeli su ljudi dolaziti. Prve dvije godine zaista sam znala ovdje sjediti i pitati se: "Što je meni ovo trebalo?" – prisjeća se Mirjana.
Sada se više ne pitate? – ne možemo ne primijetiti.
– Sve manje. Znate, nikada mi nije na pameti bilo da bismo se trebali reklamirati, oglašavati. Moja je nit vodilja bila da se ljudi koji jednom ovdje dođu rado vraćaju i da nas oni preporuče – jedini je "marketing" koji ovaj bračni par vodi u njihovoj knjižarskoj filozofiji.
Dva prostora antikvarijata i knjižare povezana su otvorenim vratima – ukupno gotovo 48.000 rabljenih i novih naslova je na raspolaganju njihovim kupcima. Naravno, i svi drugi koji poželite, jer Šaldići će za želje svojih kupaca potegnuti i do Makedonije, Srbije, Bosne i Hercegovine, Slovenije, Italije, Austrije...
– Zašto ne? Uvijek vam je želja kupca najbitnija. Nema veće radosti nego kad vidite kako se kupac razveseli kada dobije željenu knjigu ili na Facebooku napiše: "To što Zuzi može nabaviti, nitko ne može!" Zar vam treba ljepša reklama? Našim kupcima puno znači kad vide da se trudimo, da će možda čekati dva dana, a možda mjesec, dva, tri, ali znaju da ćemo se potruditi i naći to što žele – ponosna je vlasnica "Zuzi shopa".
Gotovo je podne u vrijeme našeg posjeta. Nema tko nije otvorio "Zuzina" vrata – majke s djecom učeničke dobi, tinejdžeri, mlado i staro, čak i jedan – policajac.
– Ne, nije ništa. Došao sam samo kupiti knjigu – brzo odgovara na naše upitnike iznad glave mladi "plavac" koji je ovdje svratio tijekom dužnosti. Osim ljudi iz kvarta, dodaje Mirjana, ovdje zna svratiti čitav Zagreb, ali i ljudi izvan metropole – vikendom kupci iz svih krajeva Hrvatske, ali i susjedne Slovenije. Uzmu si i po dva-tri sata kako bi u miru odabrali neku knjigu za sebe ili poklon drugima. I da, kućni ljubimci su dobrodošli!
Doista, u "Zuzi shopu", kako kaže Mirjana, "bolje pitajte kakvih naslova nemamo" – od modernih i traženih domaćih uspješnica poput Kristiana Novaka i "Slučaja vlastite pogibelji", autobiografije preminule zvijezde "Prijatelja" Matthewa Perryja "Prijatelji, ljubavnici i velika užasna stvar", Britney Spears i "Žene u meni", "Rezerve" princa Harryja do nevjerojatnih i rijetkih knjiga u antikvarijatu iz 19. stoljeća. Evo onda nešto i o fondu. Najprije, koje rijetke naslove nude?
– Najstarija knjiga koju imamo je Misal iz 1850. godine. Moram priznati da se i ja više ne sjećam gdje smo je nabavili, čini mi se da ju je jedan svećenik dao u otkup. Ali toliko je već kod nas da nisam više sigurna – prebire Mirjana po mislima. Pa je pitamo koja knjiga najdulje stoji a da nije pronašla svoga novog vlasnika.
– Upravo ta. Ali te rijetke primjerke ionako pretežito kupuju kolekcionari, to neće kupiti netko s vrata. Od rijetkih knjiga tu je i Biblija iz 19. stoljeća. Imali smo i imamo puno povijesnih knjiga, ali to se brzo proda.
Recimo, bila je jedna s originalnim potpisom dr. Franje Tuđmana, brzo je otišla. Imamo i Antu Pavelića i to bez potpisa (ha-ha). Moram reći da je dosta tražen, jednako kao i knjige o Titu. On je nevjerojatno tražen. Uopće, povijesne knjige, Franjo Tuđman, Tito, Hitler, Drugi svjetski rat, ličnosti iz političkog života naše povijesti, jako su popularne. Zaljubljenici u povijest vole takve stvari. To su obično ljudi srednjih godina – nabraja naša sugovornica "poslovne" podatke.
Pitamo je odakle onda fama da Hrvati malo čitaju.
– Iz svoga iskustva ne bih se s tim složila. Mi ovdje imamo brojne dječje knjige, cijeli red, i već ti mali čitatelji znaju ovdje doći, sakriti se u neki kutak i čitati, dok ih roditelji traže. Vidite koliko ljudi dolazi na Interliber i to nije samo zato da kupe najjeftinije knjige. Osobito čitaju mladi. To me baš veseli.
U nas često traže ruske klasike, Dostojevskog, Tolstoja, od domaćih Krležu, on je uvijek najtraženiji. Stariji ljudi imaju svoj ukus i svoje kategorije koje vole. To je ciljana publika, ne možete im ponuditi nešto drugo umjesto onoga što oni traže – Mirjanine su informacije koje nam daju nadu da nismo baš potpuno nepismena nacija.
– Općenito, najbolje idu ljubići i krimići. Ali ono što me jako veseli jest da ljudi rado kupuju i putopise, osobito našeg Jasena Boke. Imam sve njegove knjige i kada netko dođe tražiti putopisnu knjigu, rado ga preporučim jer znam da se neću osramotiti (smijeh!). Bila je jedna žena koja je kupila osam primjeraka njegove knjige, valjda za staviti pod bor. Tako da je gospon Jasen baš popularan, sve se brzo rasproda! – doznajemo više o senzibilitetu kupaca knjiga našega svestranog kolege. "Zuzi shop" nudi i niz novih i rabljenih knjiga na nekoliko svjetskih jezika, uključujući i – kineski.
– Imate ljude koji žele kupiti knjigu na jeziku koji su zaboravili pa hoće utvrditi gradivo – nastavlja Mirjana prebiranje po fondu kojim raspolažu. Ne možemo ne primijetiti da se u mnoštvu tih hitova, rijetkih naslova, dječjih uspješnica, stranih knjiga i militarija, koče i naslovi pod egidom "erotske knjige".
– Samo da znate, to je dosta tražena kategorija. Najslađi su mi muževi kad kupuju takve knjige za poklon pa se onda skrivaju od gospođa. Poslije dođu sami i traže preporuku. Onda se moj muž sakrije jer ne želi preporučivati, pa moram ja. To je čar posla! – simpatično je otvorena Mirjana, tu u svome carstvu, oazi koju je gradila ljubav njihovih kupaca.
Šaldići su toliki zaljubljenici u knjige da brinu i o njihovoj sigurnosti, pa u shopu, osim ukoričenih primjeraka, možete kupiti i zaštitne torbice za njih ili "košuljice za knjige", koje možete naručiti i u posve personaliziranoj verziji.
Unatoč svemu što je kazala vlasnica "Zuzi shopa" i u što smo se sami uvjerili, ne možemo na kraju ne pitati – je li se sve to isplatilo, može li se uopće živjeti od knjiga?
– Prije sam znala pokleknuti, ali sada, nakon ove nagrade, opet smo dobili krila. Naravno, nije to nešto gdje ćete zaraditi milijune, zaboravite da ćete se obogatiti preko noći – reći će Mirjana, pa je pitamo:
– Ne možete, recimo, kupiti helikopter da se u Badnjoj noći odvezete u Austriju po neku knjigu?
– Naravno da ne (smijeh). Muž i ja oduvijek smo bili skromni, najbitnije nam je da nas dvoje normalno živimo od toga. A i ono što zaradimo, gledamo uložiti u knjige – jednostavna je formula ovih dvoje entuzijasta koji ne daju da Gutenbergovo nasljeđe prekrije zaborav.
I još:
– Za nas je ovo najljepši posao na svijetu. Vidimo se u budućnosti u njemu, možda još s kojom otvorenom knjižaricom. Ima li što ljepše od toga da se ujutro budite i idete s osmijehom na posao, i nakon posla s osmijehom liježete u krevet?
Znate da je, kad otključate ta (ružičasta) vrata, pred vama još jedan novi, ljepši dan – zaključit će Mirjana Vulić Šaldić pomalo poetski – a kako drukčije? – našu priču.•
Jasen Boko: Ovo je oaza mira i čitateljskog užitka
Pisac, novinar, dramaturg, urednik, putopisac, svjetski putnik, ravnatelj Drame splitskog HNK-a – teško u jedan mali okvir stanu sve kvalifikacije svestrane osobe poput našega kolege Jasena Boke. Ne samo zbog popularnosti njegovih knjiga, Boku smo i kao člana povjerenstva Ministarstva kulture i medija (MKiM) za izbor najbolje knjižare zamolili za nekoliko rečenica, kako o našem laureatu, tako uopće o značenju ove nagrade u turbulentnim vremenima, osobito za male knjižare.
– "Zuzi shop" zaista je izuzetno ugodno, na puno načina posebno mjesto za zaljubljenike u knjige, knjižara/antikvarijat s dodanom vrijednošću: osobnim šarmom. Odličan i jako širok izbor knjiga karakterizira gotovo svaku knjižaru, ali ovo mjesto nudi puno više. Lijepo je vidjeti da u četvrti preplavljenoj velikim šoping-centrima, kojima uvijek nedostaje duše, postoji "Zuzi" kao malena oaza mira i čitateljskog užitka, mjesto s velikom dušom, još većim srcem i šarmantnim zaposlenicima, znalcima knjige – nije štedio riječi hvale Jasen Boko na račun ove male obiteljske "manufakture".
Kada su u pitanju nagrade, Boko kaže kako se prije tri godine uvedena nagrada MKiM za najbolje knjižare pokazala odličnim dodatnim motivom za knjižare, baš za one male, da u svoje poslovanje ulože dodatni trud i osobni šarm.
– Posljednjih godina pojačana briga Ministarstva za razvoj čitanja odlično se manifestira i u ovom segmentu, a mnogim knjižarama, koje su donedavno bile na rubu egzistencije, osim moralne satisfakcije, pomogla je da uspješnije posluju, ne samo financijskom injekcijom za one najbolje koje su nagrađene. Teško bih se usudio tvrditi da je baš ova nagrada uzrokovala povećanje čitanja i knjižarskog prometa u ovih nekoliko godina, ali sigurno je tome bitno pomogla. Promocija knjižarstva i čitanja očito donosi rezultate. Jer kultura je segment života u koji se isplati ulagati – ne možemo a ne složiti se s ovom ocjenom Jasena Boke.
‘Mali princ‘ na 150 različitih jezika
Ima još jedna specifičnost vezana uz "Zuzi shop", odnosno njegove vlasnike, koju ne možemo preskočiti. Vlasnica Mirjana Vulić Šaldić otkriva kako u svome radu i životu veliku inspiraciju crpi iz filozofije "Malog princa" Antoine de Saint Exuperyja, pa mnogo toga u "Zuzi shopu" ima poveznicu s tim nezaboravnim djelom.
– Trenutačno prikupljamo izdanja "Malog princa" na svim svjetskim jezicima na kojima je tiskan i nadam se da ćemo iduće godine o tome imati izložbu na Interliberu. Dosad smo prikupili 150 primjeraka na različitim jezicima, imamo ih iz Irana, potom na kineskom jeziku, čak i jeziku plemena Zulu. To nije za prodaju i svi moji kolege, prijatelji, poznanici koji putuju u bilo koji kraj svijeta znaju da ćemo biti presretni ako nam kupe primjerak "Malog princa" na tome jeziku – otkriva Mirjana. Dodajmo i kako je "Mali princ" tiskan na više od 230 svjetskih jezika i dijalekata, pa "Zuzi shop" nije daleko od zadanog cilja.